فیش نویس

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

「♥️」  استاد فروغی:

 

⬅️  امام صادق (علیه ‌السّلام) می‌فرماید: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ کَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَکَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِیئاً لَکُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَة» (الغیبة للنّعمانی،ص 200)

 

✅  هر کس که بودن در شُمار یاران قائم شادمانش سازد، باید به انتظار باشد و با حال انتظار به پرهیزگارى و خُلق نیکو رفتار کند و اوست #منتظر؛ پس اگر اَجَلش برسد و امام قائم (علیه السّلام) پس از درگذشت او قیام کند، بهره او از پاداش، پاداش کسى است که آن حضرت را دریافته باشد؛ پس بکوشید و منتظر باشید. گوارا باد شما را اى جماعتى که مشمول رحمت خدا هستید.

 

✅  گاهی در دعا می‌گوییم: «خدایا! ما را از اَنصار امام زمان (علیه السّلام) و از سربازان ایشان قرار بده.»؛ ولی طبق این روایت، امام صادق (علیه السّلام) در زمان #غیبت ما را دعوت کرده به اینکه از اصحاب امام زمان (علیه السّلام) شویم، نه از انصار حضرت.

 

✅  در #معنویت به کم قانع نشو! هر چه دادند، باید بگویی سیر نشدم، نباید سیر شوی. هر چه در عالم #معنا دادند، باید بگویی: «زِدنی»؛ بیشتر بدهید، سیر نشدم! آنگاه بنوشی.

 

✅  به قول مرحوم #نباتی (ره):

تانرى سنه نصیب ائله‌سین آب کوثرى

او بیر سودور، کی اؤلمز ایچن اول قناتدان

یعنی خداوند #حوض_کوثر را نصیبت کند، نهری است که هر کس از آن بنوشد، هرگز نمی‌میرد.

 

✅ می‌خواهی #زنده بمانی؟ راهش همین است، بخور و سیر نشو! تا در حوض کوثر محو شوی، آنجا مقام فناست. در آنجا انسان با صاحبان #حقیقت به #وحدت و یگانگی می‌رسد؛ یعنی اسماء و #صفات آنها در انسان متجلّی می‌شود.

 

✅ انسان می‌تواند آینه‌ای برای تجلّی #پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و صفات امام زمان (علیه السّلام) شود. این قابلیّت، در تو وجود دارد که ملحق به آنها شوی.

 

✅ امام صادق (علیه السّلام) در روایت مذکور فرمود: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ»؛ هرکس دوست دارد از اصحاب امام زمان (علیه السّلام) باشد، به او #دستور_العمل می‌دهم.

  • ۰
  • ۰

📜 روی عن مولانا الامام علی بن الحسین السجاد علیه‌السلام، أنه قال:

 

⚠️ أَلذُّنُوبُ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ: 

 

1⃣ سُوءُ النِّیَّةِ

2⃣ وَ خُبْثُ السَّریرَةِ

3⃣ وَ النِّفاقُ مَعَ الإِخْوانِ

4⃣ وَ تَرْکُ التَّصْدیقِ بِالاِْجابَةِ

5⃣ وَ تَأخیرُ الصَّلَواتِ المَفْرُوضَةِ حَتّى تَذْهَبَ أَوْقاتُ‌ها، 

6⃣ وَ تَرْکُ التَّقَرُّبِ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ بِالْبِّرِ وَ الصَّدَقَةِ، 

7⃣ وَ اسْتِعْمالُ الْبَذاءِ وَ الْفُحْشِ فِى الْقَوْل.

 

⚠️ گناهانى که مانع اجابت دعا مى‌شوند عبارتند از: 

 

1⃣ نیّت بد

2⃣ ناپاکى باطن

3⃣ نفاق با دیگران

4⃣ تردید در اجابت دعا

5⃣ تأخیر در نماز واجب

6⃣ ترک احسان و صدقه

7⃣ ناسزاگویى و بدزبانى

 

📚 الکافی،ج۲، ص۳۳۱

  • ۰
  • ۰

من و شما و همه افراد وقتی در حال رشد و بزرگ شدن بودیم رفته رفته یک سری باورها در وجود ما شکل گرفت مثل پول دراوردن سخت است,برای به دست اوردن پول باید سخت تلاش کنید.,و اصلا اینکه رزق و روزی پول است!

یا اینکه رزق و روزی خیلی کم و محدود است, رزق و روزی در کار حرام بیشتر است, رزق و روزی به صورت شانسی است یا اگه باور داشته باشید هر سال خراب تز از پارسال است، اقتصاد دنیا دارد به هم می ریزد! و به زودی همه نابود خواهیم شد!

باید این باورهای غلط را از بین ببریم و به جایش این باور را جایگزین کنیم: خداوند رزاق است و رزق همه بندگان خود را تا پایان عالم تضمین کرده است.

  • ۰
  • ۰

کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیرًْا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ  حَقًّا عَلىَ الْمُتَّقِینَ(بقره180)

 

من لا یحضره الفقیه    ج‏4    181   

عَنْ بَعْضِ الْأَئِمَّةِ ع قَالَ‏

 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ ابْنَ آدَمَ تَطَوَّلْتُ عَلَیْکَ بِثَلَاثٍ سَتَرْتُ عَلَیْکَ مَا لَوْ یَعْلَمُ بِهِ أَهْلُکَ مَا وَارَوْکَ وَ أَوْسَعْتُ عَلَیْکَ فَاسْتَقْرَضْتُ مِنْکَ فَلَمْ تُقَدِّمْ خَیْراً وَ جَعَلْتُ لَکَ نَظِرَةً عِنْدَ مَوْتِکَ فِی ثُلُثِکَ فَلَمْ تُقَدِّمْ خَیْرا

 

ابو حمزه گوید:

امام علیه السلام فرمود: خداى تبارک و تعالى مى ‏فرماید:

اى پسر آدم! به وسیله سه چیز بر تو منت نهادم:

1- گناهى که [مرتکب شدى و] پرده ستر خود را بر آن افکندم، که اگر خانواده تو از آن گناه خبردار مى ‏شدند، تو را دفن نمى‏ کردند.

2- نعمت خود را بر تو وسعت بخشیدم، آنگاه از تو قرض خواستم، ولى اقدام به کار خیرى نکردى.

3- در هنگام مرگ به تو مهلتى دادم تا در ثلث مالت وصیت کنى، ولى تو اقدام خیرى نکردى

 


من لا یحضره الفقیه    ج‏4    181  

قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏

 الْوَصِیَّةُ حَقٌّ وَ قَدْ أَوْصَى رَسُولُ اللَّهِ ص فَیَنْبَغِی لِلْمُسْلِمِ أَنْ یُوصِی‏

امام ابو جعفر باقر علیه السّلام فرمود: وصیّت حقّ است، و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله وصیّت کرد، و از این رو براى هر مسلمان سزاوار است که وصیّت کند.

 


من لا یحضره الفقیه    ج‏4    182  

قَالَ عَلِیٌّ ع‏ :  مَنْ أَوْصَى فَلَمْ یَحِفْ وَ لَمْ یُضَارَّ کَانَ کَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فِی حَیَاتِه‏

علىّ علیه السّلام فرمود: کسى که وصیّت کند، و با اقاریر خلاف واقع در باره ورثه ستم نکند، و زیانى بکسى وارد نسازد، چنانست که مورد وصیّت را در زمان حیات خود بصدقه داده باشد.

 


من لا یحضره الفقیه    ج‏4    183  

عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ‏ ع قَالَ‏ :  مَنْ لَمْ یُوصِ عِنْدَ مَوْتِهِ لِذَوِی قَرَابَتِهِ فَقَدْ خَتَمَ عَمَلَهُ بِمَعْصِیَة

کسى که بهنگام مردنش بنفع خویشاوندانش وصیّتى نکند کار خود را با معصیت پایان داده است.

 


من لا یحضره الفقیه    ج‏4    183   

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ :  مَنْ لَمْ یُحْسِنْ عِنْدَ الْمَوْتِ وَصِیَّتَهُ کَانَ نَقْصاً فِی مُرُوءَتِهِ وَ عَقْلِه‏

امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: کسى که وصیّتش را بهنگام مردنش بخوبى انجام ندهد، این کوتاهى نقصى در مروت و عقل او است‏

 


مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار         335   

مَنْ لَمْ یُوصِ عِنْدَ مَوْتِهِ لِذَوِی قَرَابَتِهِ مِمَّنْ لَا یَرِثُ فَقَدْ خُتِمَ عَمَلُهُ بِمَعْصِیَة

هر کس در هنگام وصیت براى خویشاوندان غیر وارث وصیت نکند کارهاى او با معصیت ختم مى‏شود.

  • ۰
  • ۰

روایت شده هرکه در یکى از ماههاى حرام سه روزى پی در پى که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بگیرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود.

شیخ بزرگوار على بن ابراهیم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.

 

 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأَصَابَهُ‏ ظَمَأٌ وَکَّلَ‏ اللَّهُ‏ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مَا أَطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ.

  • ۰
  • ۰

یکی از سلاطین قاجار به نجف رفت، وقتی به صحن رسید گفت:
اسکندر و من ای شه معبود صفات
در دور جهان، صرف نمودیم اوقات
در همت من کجا رسد همت او
من خاک درت جستم و او آب حیات
(یعنی من بیشتر چیز گیرم آمد تا اسکندر که دنبال آب حیات بود)

 

شیخ جعفر ناصری

  • ۰
  • ۰

「♥️」استاد فروغی

🍃 توجه به حضور #امام_زمان علیه السلام، مانع گناه

 

🔸اهل‎بیت علیهم‎السلام #حجة_الله_الأعظم،عین الله الناظره و شاهدانی هوشیار در تمام عوالم هستند. 

«قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ » [1]

 بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏ بینند!  

 

🔹از امام صادق(علیه‎السلام) سؤال شد: منظور از «مؤمنون» در این آیه شریفه چه کسانی‎اند؟ فرمود: «هم الأئمة» [2]  ایشان امامان هستند. 

 

🔸از عثمان بن سعید (نائب اول امام زمان) نقل شده که:

 مردى از اهل عراق نزد من آمد و مالى براى #امام_زمان علیه السلام آورد. حضرت آن را پس داد و فرمود: «حق پسر عمویت را که چهار صد درهم است، از این مال جدا کن» آن مرد مبهوت و متعجب ماند و دوباره به حساب اموال خود رسیدگی کرد. معلوم شد زمین زراعتى پسر عمویش در دست او بوده که قسمتى را به او برگردانده و قسمتى را هنوز رد نکرده بود، وقتى کاملا حساب کرد معلوم شد سهم پسر عمویش از آن زمین، چهار صد درهم مى ‏شود، همان طور که حضرت فرموده بود، آن مبلغ را جدا نمود و بقیه را تسلیم حضرت کرد و بعد از آن مقبول واقع شد.[4]

 

🔸اگر دائما به این نکته توجه کنیم که امام زمان(علیه‎السلام) #شاهد و #ناظر بر اعمال ما بوده و هر جا که باشیم، تحت نظر او هستیم، #حول و #قوۀ الهی نصیبمان شده و قدرت بر #ترک_معاصی و انجام اوامر الهیۀ پیدا می کنیم . 

 

 همانگونه که یک کودک وقتی کنار پدرش می ایستد فکر می‎کند تمام عالم در مقابل پدرش چیزی نیست لذا احساس قدرت کرده و از کسی نمی‎ترسد، ما نیز اگر باورمان به امام زمان(علیه‎السلام) به اندازه باور این بچه به پدرش باشد و یقین داشته باشیم که صاحب و امامی  داریم؛  شجاعت و قدرت بر ترک گناه یافته و همین امر موجب تعالی معنوی مان می شود! 

 

─━════➿════━─   

[1] سوره توبۀ ، آیه 105   

[2] البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏2، ص 839

[2] گلشن راز شیخ محمود شبستری-بخش 22-قاعده در حکمت وجود اولیا 

[4] بحار الأنوار، ج‏51، ص 326

➖➖➖

  • ۰
  • ۰

فارابى را در فصوص سخنى بدین مضمون است که:

همانگونه که دستگاه گوارش انسان به بیمارى بولیموس مبتلا مى ‏شود و مزاج احساس گرسنگى نمى‏ کند و غذا نمى‏ خواهد و اعضا و جوارح همه تحلیل مى‏روند، و باید شخص مبتلاى به بیمارى بولیموس خودش را به پزشک معالج برساند تا درمان شود و در نتیجه دستگاه گوارش غذا بخواهد و اعضاء و جوارح غذاء بگیرند؛ همینگونه بیمارى روانى دنیازدگى به انسان روى مى‏ آورد که مى‏گوید همین‏ قدر که دانسته ‏ام مرا بس است؛ این بیمار باید خودش را به طبیب روحانى برساند تا درمان شود و از دانش بیزار نباشد.

به عنوان مزید استبصار عرض مى‏ شود: حقیقتى را که فارابى در حدّ لا یقفى نفس ناطقه اظهار نموده است، به چند قرن قبل از وى امام الموحدین حضرت امیر المؤمنین على علیه السّلام افاده فرموده است که: «کل وعاء یضیق بما جعل فیه إلّا وعاء العلم فانه یتّسع به». «نهج‏ البلاغه‏، حکمت 205»

یعنى هر ظرف که مظروفش در او ریخته شود گنجایشش کم مى‏ شود، مگر ظرف علم که گنجایشش بیشتر مى‏ شود.

این ظرف علم، نفس ناطقه جنابعالى آقا و خانم است. این نفس ناطقه روح انسانى است که به آب حیات علم گنجایشش بیشتر مى‏ شود، و خواهان علوم و معارف بهتر و بالاتر مى‏گردد. و هرگاه قابل در قابلیت به کمال رسیده است فیض فیّاض على الإطلاق بر او فائض مى‏شود زیرا که هیچ مسامحه و معطّلى و درنگى از آنسوى نیست. و هراندازه که قابل، وسعتش بیشتر و اشتهایش فزونتر گردد، حقایق و معارف فراتر و فراوانتر بر او فایض مى‏شود: «یا من لا تزیده کثرة العطاء إلّا جودا و کرما» «1» و همینگونه اقرأ و ارقا، بخوان و بالا برو. توقّف نکن که بفرموده حضرت وصى امیر المؤمنین امام على علیه السّلام: «مغبون من ساوى یوماه»؛ اگر کسى دو روزش برابر باشد مغبون است.

 

علامه حسن زاده آملی، مقام معلم، ص42